Ekranizam i renesansa – predstavljanje “Mrežoslava” na Digitalk konferenciji

Koliko sekundi treba dvogodišnjem detetu da otključa telefon i pronađe omiljenu pesmicu na Youtube? Neko kaže 5, neko 6? Ma koliko da ste licitirali, odgovor je: premalo. Jer nije potrebno da dete tog uzrasta barata uređajima sa ekranom.

Ovim rečima je Aleksandra Petrovski započela predavanje na Digitalku, tokom koga je predstavila misiju slikovnice “Potraga za moćnom značkom Mrežoslav“, čija je autorka.

Na konferenciji u Nišu Aleksandra je ukazala na realnost modernog roditeljstva u digitalnom svetu: ekrani se koriste kao digitalne cucle i dadilje, ali njihova prisutnost nije bez posledica. Kroz istraživanja i iskustva roditelja, podsetila je da prekomerno korišćenje ekrana može negativno uticati na komunikaciju, jezički razvoj, socijalne veštine, pa čak i fizičko zdravlje dece. A šta je rešenje?

➡️ Promena u pristupu. Umesto zabrana i straha, Aleksandra predlaže negovanje digitalne mudrosti od ranog uzrasta, uz formiranje zdravih navika i roditeljski nadzor.

➡️ Kvalitet, ne samo kvantitet. Preporuke stručnjaka, poput Svetske zdravstvene organizacije, govore o vremenskom ograničenju, ali akcenat je na kvalitetu tog vremena. Da li deca samo pasivno gledaju sadržaj, ili ga koriste kreativno, za istraživanje, crtanje ili edukativne igre? Kvalitetno vreme ispred ekrana podrazumeva korisno učenje i bezbedne, smislene aktivnosti.

➡️ Roditeljska uloga. Odrasli treba da budu ti koji će decu postepeno uvoditi u svet tehnologije, postavljajući granice i smernice. Algoritmi neće preuzeti našu ulogu – na nama je da biramo i proveravamo sadržaj koji je primjeren njihovom uzrastu i vrednostima.

Dati detetu telefon u ruke i tek onda početi obrazovanje o tome, posebno iz ugla postavljanja granica je kao da u finalu Lige šampiona date da šutira penal nekome ko to nikada nije vežbao na treningu. Šta će se desiti? Nije izvesno da će uspeti. Zato ove mišiće treba graditi postepeno i početi od manjih stvari. Mi odrasli treba da budemo ti koji će ih upoznati sa uređajima sa ekranima, postaviti im okvire ponašanja, dati im smernice šta nije uredu i kako da prepoznaju kada treba da nam se obrate. Možda ne znamo odgovor na svako pitanje i možda oni naizgled veštije barataju uređajima, ali nemojmo zaboraviti da smo mi životnim iskustvom tokom godina stekli mnogo više veština samoregulacije i kritičkog razmišljanja, da im pomognemo da i oni jednog dana budu digitalni mudraci, a ne digitalni kreteni“, rekla je tom prilikom Aleksandra.

Ona je podsetila da je upravo zbog svih loših vesti koje čitamo na temu ekranizma značajno da u već u predškolskom uzrastu postavimo zdrave temelje odnosa prema digitalnoj tehnologiji, a da će donacijama od knjige “Mrežoslav” biti finansirana izrada kursa za digitalne mentore koji će biti besplatan i namenjen je odraslima, kao holistički stručni pristup ovoj temi.