Digitalne tehnologije brzo menjaju svet, a njihov uticaj na detinjstvo je neizbežan. UNICEF-ov izveštaj Stanje dece u svetu 2024: Budućnost detinjstva u svetu koji se menja donosi važna predviđanja o tome kako tri ključna globalna megatrenda – demografske promene, klimatske krize i tehnološke revolucije – oblikuju život dece danas i kako će to nastaviti do 2050. godine. Ključne teme izveštaja fokusiraju se na uticaj transformativnih tehnologija na detinjstvo, digitalni jaz, tehnološke prilike i pretnje, kao i na scenarije budućnosti za generacije koje dolaze.
Digitalni svet i deca: izazovi i mogućnosti
Tehnologije kao što su veštačka inteligencija (AI) i neurotehnologija već sada transformišu obrazovanje i zdravstvo. Ovi alati obećavaju bolje uslove za učenje, pristup zdravstvenim uslugama i nove načine povezivanja sa svetom. Međutim, tehnološki napredak nosi i ozbiljne rizike za decu:
- Digitalni jaz i nejednakost: U zemljama sa niskim prihodima samo 26% ljudi ima pristup internetu, dok taj procenat u bogatijim zemljama prelazi 95%. Deca bez pristupa internetu ostaju uskraćena za osnovne mogućnosti u obrazovanju i budućoj karijeri.
- Privatnost i sigurnost: Širenje digitalnog prostora povećava rizik od zloupotrebe ličnih podataka, izloženosti štetnim sadržajima i sajber zlostavljanja.
- Eksploatacija: Deca su sve više izložena online predatorima i neadekvatno regulisanim algoritmima koji mogu da utiču na njihovu kognitivnu slobodu i mentalno zdravlje.
Budućnost detinjstva u digitalnom dobu
Izveštaj predviđa tri scenarija za budućnost:
- Uobičajeni trendovi: Deca se suočavaju s ograničenim napretkom, rastućim nejednakostima i slabim obrazovnim rezultatima.
- Odloženi razvoj: Nepostojanje adekvatnih politika vodi ka većoj siromaštini i ekološkoj degradaciji.
- Ubrzani razvoj: Inkluzivni i održivi pristup omogućava deci globalni pristup tehnologiji, kvalitetno obrazovanje i bolje zdravstvene ishode.
Digitalna jednakost: ključno pitanje
Tehnologije budućnosti mogu doneti značajna poboljšanja za decu, ali samo ako društva, vlade i kompanije preuzmu odgovornost i postave prava dece u centar tehnološkog razvoja. Ključne mere uključuju:
- Omoguće pristup internetu za svu decu, bez obzira na njihov socio-ekonomski status.
- Uspostave stroge regulacije za zaštitu privatnosti i sigurnosti dece u online prostoru.
- Ulažu u obrazovanje koje razvija digitalne veštine i odgovorno korišćenje tehnologije.
Tehnologije budućnosti: za bolji ili lošiji svet?
Ako se pravilno koriste, digitalne tehnologije mogu omogućiti deci da uče, stvaraju i povezuju se s prijateljima na način koji im pomaže da izgrade svetliju budućnost. Ali bez pažljivo osmišljenih politika i regulacija, deca su u riziku od propuštenih prilika i štetnih posledica.
Ključne reči:
- deca i digitalne tehnologije
- digitalni jaz i (ne)jednakost
- sigurnost dece na internetu
- digitalna pismenost za decu
- budućnost detinjstva
Ovo su ključne teme koje oblikuju detinjstvo u digitalnom dobu.
Digitalizacija može osnažiti decu. Omogućava im da stvaraju, uče i povezuju se s prijateljima, dok postavlja temelje za njihove buduće ekonomske izglede. Ali ove vizije tehnoloških prednosti mogu se ostvariti samo uz prave podsticaje, upravljanje i odgovornost. Bez njih, deca će se suočiti sa propuštenim prilikama ili čak direktnom štetom.
Naša je odgovornost da osiguramo da tehnologija radi u korist dece – danas i u budućnosti. Za to su potrebne kolektivne akcije, osmišljene politike i zajednička odgovornost svih nas.
Pročitajte kompletan izveštaj The State of the World’s Children 2024.